Slanking på fornuftig vis

diet_2383344bDet finnes mange slankemetoder som er ødeleggende, både for kroppen og for humøret. På den andre siden finner man slankemetoder som gjør det mulig å ha en balansert og fin dag, og et kosthold som fortsatt gir en det som trengs for å klare seg gjennom dagen, uten å ‘bite hodet av noen’.

Første steget for fornuftig slanking

Første steget for fornuftig slanking, er at man ikke bråstopper inntaket av mat. Det er viktig at man reduserer gradvis, og at man fortsatt spiser regelmessig. Derfor er det fornuftig å telle kalorier, og å skape seg et bilde av hvor mye energi man trenger.

Om man har en rolig jobb uten fysisk anstrengelse, så kan man forholde seg til de vanlige standardene for inntaket av kalorier. dette betyr at man inntar 2 000 Kcal per dag, om man veier rundt 70 kg. Deretter kan man begynne å finregne, og inkludere BMI-verdien. Om man har en BMI som ligger under 25, og veier 70 kg. så kan man forsiktig begynne å redusere det daglige kaloriinntaket til 1 800 Kcal.

Hva er BMI?

BMI, er en forkortelse for Body-Mass-Index, eller kropps-masse-indikator. Den gir deg en indikatorverdi for hvor mye du veier, i forhold til høyden din. Men tabellen som følger med, stemmer kun for folk som ikke driver idrett og som hovedsaklig har en overvekt som skyldes fett.

BMI er ikke alt

Husk likevel at BMI, som er ett nyttig redskap for å få en grov oversikt over egen vekt, ikke er alt. Den som har en jobb som inkluderer fysiske anstrengelser, vil også ha en høyere BMI, uten å være feit. Dette er fordi muskler veier tre ganger mer enn fett. De er mer kompakte. Man kan fortsatt være i god fysisk form med en BMI som ligger over 25, selv om det vil bli ansett som fedme i tabellen.