Sansen for å slappe av

yoga exercise abstract

Det finnes mange forskjellige former for meditasjon og avslapning. Mange tar det hele på den mest formelle måten, ved å gå på kurs i orientalske metoder for meditasjon, slik man finner dem i de forskjellige kamp-sportene, og for eksempel i yoga. Men alt trenger ikke å være like eksplisitt. Det finnes flere forskjellige former for ‘meditasjon’ i vesten, og det finnes også andre, mindre formelle måter for å slappe av.

Yoga for å strekke seg og slappe av

Vi har jo alle i løpet av gode norske gym-timer, blitt oppdratt til at vi tøyer og strekker oss etter at treningsøkten er over. Dette er en viktig del av det å trene fornuftig, og det hjelper oss med å unngå skader og stølhet. Det som kan løfte det hele til ett nytt nivå, er om man begynner å integrere yoga-teknikker inn i denne halvtimen med strekking og tøyning. Da kommer man nemlig litt lengre, enn om man bruker de grunnleggende norske teknikkene. Resultatet er at man kommer hjem, fin og avslappet, man sover bedre og man føler seg bra.

Vær snill med ryggen din

Når man blir eldre så merker man også at ryggen ikke er laget for å vare evig. De fleste vil begynne å merke dette etter at de har rundet 30. Det finnes flere gode metoder for å slappe av ryggen, slik at man ikke går rundt og er anspent hele tiden. Første del av dette er at man tar tunge løft ved å bøye knærne, og at man bærer med rett rygg.

Den andre delen, er at man arbeider for å holde rygg-muskulaturen i form, slik at musklene holder nervene fra hverandre, og man unngår smerte. Svømming en gang i uken er en god løsning, gjerne kombinert med spaserturer, jogging eller sit-ups. Så lenge man ikke overdriver føler man seg bedre, og er i stand til å slappe av.